حدیث مفصل
مقالات و یادداشت های هادی حق پرست 
نویسندگان

نکته قابل توجه در اندیشه آگوستین طرح ایده صلح جهانی است. او نخستین فیلسوفی بود که بحث درباره صلح در جهان را آغاز کرد. صلح در اندیشه او بدون شریک، همان اندازه دشوار است که جنگ بی وجود دشمن. او بر خلاف افلاطون دامنه صلح را در مرزهای یک دولت شهر نمی داند و گستره آن را در سراسر جهان فراگیر می کند، در نظامی که افراد فراتر از دولت ها قرار دارند. او صلح و صفا را در میان مردمان مبنی بر عشق و محبت میان خدا و بندگان آن ممکن می داند.

آگوستین هم مانند بسیاری دیگر از فلاسفه سیاسی قرون وسطا، سعی می کند بندگی و بردگی را توجیه کند. او معتقد است که منشا و علت محکوم شدن بعضی انسان ها به فرمانبردای از انسان دیگر معصیت اوست. محکوم شدن انسانی به بندگی انسان دیگر را به ظاهر ظالمانه می بیند ولی می گوید سرانجام به نفع آن بنده است، چرا که ذلت و سرشکستگی این وضع او را خاضع و به مخالفانش نزدیکتر می سازد. در عین حال آن غرور و تکبری که ناشی از وضع سروری است سرانجام به ضرر خدایان تمام می شود و تیشه بر ریشه قدرتش می زند.

بعضی از اساتید علوم سیاسی معتقداند که اساس و ریشه تفکر توتالیتریانیسم در افکار آگوستین بود. از این قرار که دولت توتالیتر بر این فرض بنیانی استوار است که اولا دولت در هر کدام از حوزه های حیات بشر منجمله در قلمرو معتقد است مذهبی و پذیرفته های وجدانی وی حق دخالت دارد و ثانیا هیچ مرجعی غیر از دولت دارای چنین حقی نیست.

 




طبقه بندی: اندیشه، 
برچسب ها: اگوستین، فلسفه، سیاسی، صلح جهانی،  
[ سه شنبه 9 شهریور 1395 ] [ 07:39 ق.ظ ] [ h ch ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

https://www.instagram.com/aramestan_hadi
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

فال حافظ