حدیث مفصل
مقالات و یادداشت های هادی حق پرست 
نویسندگان
در یادداشت های پیشین غلط بودن بحران آب را بحث کردیم، حال آیا هوا نیز به همین ترتیب است؟ همواره در زمان آلودگی هوای تهران و کلان شهرهای کشور گفته می شود که نباید از خودروی شخصی استفاده کرد و باید از وسایل نقلیه عمومی برای جابه جایی روی آورد.

اما هیچ رسانه و کارشناسی نمی گوید که خودروهای شخصی شهروندان چقدر در آلودگی هوا موثر است؟

میزان تاثیر خودروی شخصی با همین سوخت و کیفیت خودرو در حال حاضر تنها 1/5درصد است! یعنی روزی را تصور کنیم که گرفتار آلودگی هوا شده ایم و هیچ خودرویی در تهران استارت نخورد، تنها توانسته ایم 1/5 درصد از آلودگی هوا کم کنیم.

البته این به آن معنا نیست که باید شهروندان از خودروی شخصی در مواقع غیرضروری استفاده کنند. چرا که استفاده از خودروها ممکن است در آلودگی هوا چندان تاثیرگذار نباشد، اما در ترافیک بسیار موثر است. اما وقتی شرایط به گونه ای است که طبق تجربه ماه گذشته، با یک روز برف باریدن سیستم حمل و نقل شهری قفل می شود و ظرفیت جابه جایی حتی نیمی از مسافران را ندارد چطور می توان انتظار داشت که مردم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند؟ در روز برفی ماه گذشته مردم به دلیل شرایط برفی امکان بیرون آوردن خودروی شخصی را نداشتند، اما به دلیل کم ظرفیت بودن وسایل عمومی با دو ساعت تاخیر در محل کار خود حاضر شدند.

پس تا زمانی که بستر لازم برای جابه جایی مسافران شهری در حداقل زمان و به سادگی را فراهم نکرده ایم و میخواهیم مردم را همچون قوطی های نوشابه در مترو و اتوبوس قرار داده و حمل کنیم، نمی توانیم انتظار همراهی مردم را داشته باشم. ضمن آنکه، در مورد آلودگی هوا که موضوع اصلی بحث مان بود. سهم اتوبوس ها و بی آرتی های شهری حدود22درصد است. یعنی در یک روز آلوده هوای تهران، اگر دستگاه حمل و نقل عمومی کار نکند، بدون زحمت و کار عجیب 22درصد آلودگی را کاهش داده ایم.




طبقه بندی: یاداشت های رسانه ای، 
برچسب ها: هادی حق پرست، نظرنگار، الودگی هوا، ترافیک،  
[ شنبه 26 اسفند 1396 ] [ 09:32 ب.ظ ] [ h ch ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

https://www.instagram.com/aramestan_hadi
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

فال حافظ